Dobos Krisztina Mirjam (Mira)
A muszlim fürdőkultúra szerepe az egészség és szépség
megőrzésében
2007. június 29.
A
muszlim fürdőkultúra szerepe az egészség és szépség megőrzésében
A középkori iszlám birodalomban számos magán-
és közfürdőt (arab néven hámmám, melynek jelentése meleget árasztó) építettek a
muszlimok, hogy mindenkor eleget tehessenek a rituális mosakodás (Wudu)
szabályainak. Ezért már a középkorban igen fejlett fürdőkultúra alakult ki. Testük
ápolása, szépségük és egészségük megőrzése világszemléletükből következett: úgy
vélték, kötelességük gondoskodni az Allah által teremtett világ egészéről,
beleértve saját testüket is. A rituális mosakodás megelőzte az imájukat. Az ima
az iszlám egyik alappillére, mely egy alkalmat jelent a muszlim számára Isten
elé állni és érezni, hogy Allahhal beszélget. Ezt naponta ötször kell
elvégezniük a hívőknek. Ehhez hozzátartozik a tisztaság, beleértve a padlót
vagy szőnyeget, amin áll, a saját ruházatát és természetesen a testét. A
testüket meg kell szabadítani a tisztátalanságától (arab kifejezéssel hadath-tól).
Kétféle „hadath” van: 1. Nagyobb: fürdés, vagyis az egész test tisztítása. Ez
szükséges pl.: tudatlan magömlésnél (alvás közben), nemi érintkezéskor, menstruációnál,
szülésnél. Ilyenkor tetőtől-talpig teljes fürdést (guszlt) végeznek. 2. Kisebb:
mosakodás. Ez történik alvás után és akkor, mikor valami kijön a test két
kivezető nyílásán (pl.: váladék, vizelet, ürülék, szél). Az ima előtti wudu
elvégzése: a kéz és karok mosása könyékig, száj és orr öblítése, arc és fül
mosása, fejbőr dörzsölése vízzel, lábak megmosása bokáig. Persze mivel ez egy
rituálé, ezért pontosan elő van írva a sorrend, és az is, hogy melyik testrészt
hogyan és hányszor mossák meg.
Fontos szerepe volt a testápolásnak, ezért már
kicsi gyermekkortól el kellett sajátítaniuk a tisztálkodás műveleteit. Ezt
elsősorban az asszonyoktól tanulhatták meg, mivel a még nem serdülőkorú
gyermekek – lányok és fiúk – együtt éltek a család nőtagjaival a ház
elkülönített részében. A gyerekszobákban általában volt egy kád jellegű
fürdőmedence, mely mellett mindig volt az adott évszaknak megfelelő hőfokú
vízzel teli kancsó.
Kötelességük volt a tisztaság, a higiénia
megőrzése, a szépség-és egészségápolás.
A múltban a török fürdők fontos társadalmi
szereppel bírtak. Kortól, nemtől, vagyontól függetlenül mindenki látogathatta,
a mindennapi élet és kultúra szerves részévé vált. Számos szertartás
kapcsolódott a fürdőkhöz: a körülmetélés, az esküvő és a temetés.
Emellett a fürdők a szépségápolás "iskolái" is voltak, ahol a test és a haj ápolását, a sminkelést oktatták, és a személyzet ilyen szolgáltatásban részesítette a vendégeket. A nők számára pedig gyakorlatilag szinte az egyetlen hely volt, ahol társaságban lehettek. Ennek következtében gyakran itt választották ki fiaik jövendőbeli feleségeit.
Emellett a fürdők a szépségápolás "iskolái" is voltak, ahol a test és a haj ápolását, a sminkelést oktatták, és a személyzet ilyen szolgáltatásban részesítette a vendégeket. A nők számára pedig gyakorlatilag szinte az egyetlen hely volt, ahol társaságban lehettek. Ennek következtében gyakran itt választották ki fiaik jövendőbeli feleségeit.
"Török nők a fürdőben" Jean August Dominique Ingres festményén
|
||
A XVI. század derekán az oszmán
birodalom legfőbb ura a szultán volt, aki a szeráj nevű, hermetikusan elzárt
palotaegyüttesben lakott a fővárosban, Isztambulban. A Középpontjában a
hárem, a több száz odaliszkkal és rabszolganővel, akiket az eunuchok
(kasztrált apródok) őriztek. Központi épületében lakott udvarával a birodalom
legbefolyásosabb asszonya, az "anyakirályné", akihez nehezebb volt
bejutni, mint magához az uralkodóhoz. A szultán nem tehetett mindent úgy,
ahogy akart. A szerájban - sőt még a háremben is - az etikett előírásait neki
is be kellett tartani. Az egész udvart megmozgató, különlegesen elkészített
mindennapi ötvenfogásos ebéd elfogyasztása után sem siethetett egyenesen
megtekinteni néhány száz odaliszkját.
A protokoll értelmében először
ugyanis látogatást kellett tennie az anyakirálynénál, csak ezután kerülhetett
sor az odaliszkok felvonulására. A világ minden tájáról származó szépségek
öltözékét is szabályok írták elő. Amikor a szultán kiválasztotta egyiküket, a
kijelölt odaliszkot a fürdőbe vezették, ahol húsz lány ragyogó tisztára
mosta. Ezután kiképzett, megvakított eunuchok megmasszírozták, majd a
fodrászok következtek. Ők az odaliszk hajához azonban csak később nyúltak,
mivel első feladatuk az volt, hogy a haj, a szempillák és a szemöldök
kivételével minden szőrszálat eltávolítsanak az odaliszk testéről.
Újabb szépítő csapat befestette körmeit a kezén és a lábán, majd az illatszerek mesternője a férfivágyat serkentő illatszerekkel kente be testét. Ismét a fodrászok következtek, most már pompás fürtökbe rendezhették az odaliszk haját. Mindez eltartott néhány óra hosszat. Végül az odaliszkok hosszú menete vezette be a hálóterembe a kiválasztott lányt a szinte már bosszúsan várakozó szultánhoz. |
Visszatérve a közfürdőkre - az oszmán időkben
a hámmámok rendszerint nagy vallási komplexumok részeként épültek, melyeket
adományokból hoztak létre. Ezekben a komplexumokban a fürdő mellett mecsetek,
kórházak, iskolák és az egyházi emberek valamint a diákok szállásai is helyet
kaptak. Egyes esetekben azonban különálló létesítményként épültek.
Más muszlim épületekhez hasonlóan a fürdők
kupolái is az égboltot (tágabb, átvitt értelemben Allah világát), illetve az
Univerzumot szimbolizálták. A víz a Paradicsomot előrevetítő földi jelenség,
mely egyaránt fontos a testnek és a léleknek is. A Korán szerint –Allah vizet
bocsát le az égből, és újjáéleszti vele a földet. A fürdő jelentette a hívőnek
a kapcsolatot az éggel. A muszlim fürdő minden addigi építményt felülmúlt,
valósággal szent intézmény volt az iszlám kultúrában, maga volt a földi
Paradicsom. A Bizánci birodalomban megismerkedhettek a római thermákkal, és
innen sok ötletet merítettek az építést illetően. Az épület elkülönített részei
a rituális megtisztulás különböző lépéseit szimbolizálták.
A török fürdők felépítése:
A fürdőbe
belépve a látogató a kupolával fedett előcsarnokban találja magát, ahol egy
ornamentikus díszítésű márványkút körül helyezkednek el az öltözők. Itt lehetett
törölközőt vagy köntöst kölcsönözni, haj- és testápoló szereket vásárolni. A hámmám
ezen részében illemhelyeket is kialakítottak.
A középső terem leginkább pihenésre,
relaxációra szolgál. Innen lép a látogató a Hararetbe, amely a fürdő
legfontosabb és egyben legforróbb, legnedvesebb helyisége. Az itt lévő
hőmérsékletet és páratartalmat általában a padlóba épített agyagcsövekben
áramoltatott víz hőfokával és mennyiségével szabályozták. A forróvizes teremben
a felhevült padlót a fürdőszolgák vízzel locsolták, és így keletkezett a test
pórusainak megnyitását segítő finom pára. A Hararet négyszögletű, kupolával
fedett csarnok, amelynek a sarkaiban kis pihenőhelyiségek vannak kialakítva. A
falak mentén, a boltívek alatt díványok és felfrissülést adó csapok és mosdók
találhatók. A padlót gyakran bonyolult ornamentikus mintákkal díszített kövek
borítják. A csarnok közepén egy márványból készült, hat vagy nyolcszögletű
emelvény képezi a fürdő "köldökét". Ezt a fürdő vizét melegítő
rendszer felett helyezik el, így maga is felmelegszik.
Pozitív élettani hatásai miatt a népnyelv
ezeket a fürdőket "csendes orvos"-nak nevezte.
Tulajdonképpen a Hararetben uralkodó magas hőmérsékletnek és páratartalomnak köszönhető izzadás, a testi és szellemi pihenés valamint a kezelések jártak egészségjavító és megőrző hatással. A súrolás, a szappanos masszázs, majd a tisztálkodás következtében a test megszabadul az elhalt bőrsejtektől, felfrissül a vérkeringése, az izmai ellazulnak. A magas hőmérséklet és a magas páratartalom miatt pedig elpusztulnak a testben található kórokozók.
Tulajdonképpen a Hararetben uralkodó magas hőmérsékletnek és páratartalomnak köszönhető izzadás, a testi és szellemi pihenés valamint a kezelések jártak egészségjavító és megőrző hatással. A súrolás, a szappanos masszázs, majd a tisztálkodás következtében a test megszabadul az elhalt bőrsejtektől, felfrissül a vérkeringése, az izmai ellazulnak. A magas hőmérséklet és a magas páratartalom miatt pedig elpusztulnak a testben található kórokozók.
Ezen a kövön a vendégek pihennek, relaxálnak.
Egy idő elteltével a személyzet egyik tagja lesúrolja az egész testüket, majd
egy szappanos masszázs következik. Ezután hideg vízzel hűtik és tisztítják meg
testüket.
Ebből a teremből a langyos-vizes medencé(ke)t
rejtő fürdőszobába mentek a vendégek, onnan pedig a hidegvizes mártózást
biztosító helyiségbe.
A hámmámnak voltak még más, fontos részei is,
például azon szoba vagy szobák, ahol pihenéssel, szépítkezéssel vagy éppen
étkezéssel tölthették el az időt a muszlimok.
A víz és a levegő felmelegítéséről a római
fürdőkhöz hasonló rendszer gondoskodik
A hámmámokban szépen ívelt tetőkön apró,
gyakran csillag alakú ablakok voltak, amelyeket különböző színű, áttetsző
(nyitható és mozgatható) üvegekkel fedtek a fürdő építői. Így, a vendégek
valóságos fényárban úsztak, a medencék víztükrén, a csempével borított falakon
és padlón a napfény erősségétől és irányától függően mesebeli színes fények
vibráltak.
A fürdők falait és padlóját fényes, márványból
készült és színezett csempék (pl: arany, szürke, zöld, kék és vörös) borították.
Az Ezeregyéjszaka 132. történetének egyik költeménye így foglalja össze e gondolatokat:
„E háznak erős kőtömbök ím virágai,
ha tűz lángja nyalja körbe, szívünk örül neki,
pokolnak gyanítanád, valójában ott a menny,
S napot, holdat is látsz számosat benne fényleni.”
ha tűz lángja nyalja körbe, szívünk örül neki,
pokolnak gyanítanád, valójában ott a menny,
S napot, holdat is látsz számosat benne fényleni.”
A közfürdők mérete és termeinek illetve
medencéinek száma függött az építtető(k) anyagi helyzetétől, társadalmi
pozíciójától, vagy az adott térség szokásaitól, a fürdőzők igényeitől. A fürdő
egységei az évszakokat szimbolizálták: a legmelegebb helyiség a telet, a
langyos az őszt, a hideg a nyarat, a pihenő helyiség pedig a felüdülést hozó
tavaszt juttatta a szemlélők eszébe. A nagyobb méretű, jelentős beruházással
felépített fürdők egész embertömeg tisztálkodásának a helyszínei voltak, éppen
ezért fontos volt, hogy a szegény és gazdag vendégek bizonyos mértékű
elkülönítését megoldják. Erre szolgált például az öltöző-kabinok kialakítása,
hogy a hétköznapi emberek ne láthassák az előkelők mezítelenségét, és léteztek
olyan egyszemélyes kádak is, amelyek ugyanezt az elkülönülést lehetővé tették a
medencék (rawíja) népes világával szemben.
A fürdőzés szabályai:
A termek elrendezése kijelölte a fürdőzési műveletek
menetét. A különböző hőfokú termekből csak meghatározott sorrendben lehetett
továbbhaladni (meleg – langyos – hideg – száraz). A fürdőzők eltöltöttek kis
időt az első teremben, majd a második és harmadik medencében, és végezetül lepihentek
egy puha heverőre, hogy testük izzadjon. Azután megtörölköztek többször is egy
tiszta vászonkendővel, és ha már eleget izzadtak, átmentek a hámmám
elkülönített részébe, ahol elvégezhették a rituális mosakodást, majd beleülhettek
egy kád kellemesen langyos vízbe, és szappannal megmosakodtak. Ezt követően bedörzsölték
testüket az évszakhoz illő ecettel, és letisztogatták bőrüket vízzel vagy
krémek segítségével. Ezután újra megmártóztak egy vízzel teli kádban, és a fürdőből
való távozás előtt alaposan szárazra törölték testüket rózsa- vagy ámbraillatú
kendővel. Az izzadás miatt sok folyadékot veszített a szervezete a vendégeknek,
ezért gyakran kortyolgattak rózsavizet vagy almaszörpöt fürdőzés közben.
A közfürdőkhöz fűződő hiedelmek:
Al-Gazáli a –Vallásos ismeretek
helyreállítása– című művében azt írta, hogy a nők nem mehetnek a közfürdőbe,
kivéve, ha betegek, vagy nemrég szültek.
A hagyomány szerint Allah 72 angyalt állított
a fürdők kapujába, hogy megátkozzák azokat, akik fedetlen testtel lépnek be
oda. Persze ennek ellenére voltak – férfiak és nők is – akik nem ügyeltek a
vallásos tanításokra, és meztelenül fürdőztek.
A közfürdőkben – kétes hírük miatt – nem volt
szabad imádkozni.
A keleti néphit szerint a víz a lelkek,
szellemek, démonok székhelye, ezért ha valaki gonosz szellemet vélt látni a
felszálló gőzben, baszmalát kellett kiáltania.
A fürdőkkel kapcsolatos megítélés nem volt
egységes a muszlim világban. A hadíszokban egymásnak ellentmondó részletek
olvashatók: a hámmám védelmezői szerint Mohamed egyszer így kiáltott fel: –Mily
csodás épület a közfürdő!– Egy másik hagyomány szerint viszont az ördög
(iblísz) ezt mondta: –Kértem Allahtól lakóhelyet, és ő a hámmámot adta.–
A nők és a fürdőzés:
A nyilvános fürdőkbe a nők is ellátogathattak,
de csakis akkor, amikor a férfiak nem voltak jelen. (A nagyvárosokban persze
léteztek csak a nők, illetve a férfiak részére fenntartott fürdők, ez utóbbiaké
leggyakrabban a bazárnegyedben.). A női napokon illetve időszakba egy törölközőt
tettek a fürdő bejárati ajtajára, a férfiak abból tudták, hogy nekik akkor
tilos belépniük. Ekkor a fürdőszolgák is asszonyok vagy eunuchok voltak. A nők a
házuk háremében lakó nőtársaikkal és a kisebb gyermekekkel együtt mentek a
hámmámba. Ide elvihették magukkal a kisfiúkat is, akik itt szerezték első
felvilágosító tapasztalataikat a másik nemet illetően. Azonban amint serdülőkorúak
(mukallaf) lettek, már nem kísérhették be anyjukat. Itt lehetőségük volt a
váltott vizekben való megmártózás és izzasztás mellett az agyagos- és egyéb
pakolásokra, test- és bőrmasszírozásra, testszőrtelenítésre, hajápolásra és
hajfestésre (vagy feketére festették, vagy hennával -különböző testrészeket is
ezzel festették, pl: kéz, lábfej, arc- színezték, mely vöröses árnyalatot adott
a hajnak) – utóbbi a férfiak körében is igen népszerű volt, sőt, ők az
arcszőrzetüket is gyakran festették. A melegvizes teremben közel félórai
izzadás után a fürdetőasszonyok egy lepedővel letakart márványpadra fektették a
vendéget, és ledörzsölték egy okra nevű agyag-szerű anyaggal, amit –Arménia
földjének– is neveztek, melynek tisztító és bőrlágyító hatása volt. Majd a
hajmosás következett illatos, habzó anyaggal. Ezt követte az iszlám világban
általánosnak mondható szőrtelenítés: a hónalj, a kar, a láb, az arc illetve a
szeméremdomb teljes szőrzetének eltávolítása. A legelterjedtebb módszer volt a
nura nevű krém használata, ami egyfajta ragacsos kenőcs volt. Felkenték a
megfelelő bőrfelületre, és egy kis idő elteltével letörölték a kihullott
szőrszálakkal együtt. Ez, és a többi hasonló krém oltatlan meszet és arzénos
triszulfátot tartalmazott, amely adalékanyagok túl gyakori vagy túl hosszas
használata során a bőr elveszíthette puhaságát, ezért a kenőcsöt gyorsan le
kellett öblíteni, és a szőrtelenítés végén a bőrfelületet ápoló-szerekkel
kezelték (porrá tört rizslisztből, csicseriborsóból vagy babból és rózsa- vagy
mirtuszillató vízből készült, bőrnyugtató és tápláló pakolás). A test
szőrtelenítésével kapcsolatos hanyagságot a muszlimok ápolatlanságként
értelmezték, és a szőrös nőket állandóan kicsúfolták. Előírás volt a hívő
nőknek a heti legalább egyszeri szőreltávolítás, és 40 napnál hosszabb szünetet
nem tarthattak a művelet elvégzését illetően.
Ezután a manikűr, pedikűr következett. Befejezésként az arc következett, mely igazán fontos volt a muszlim nőknél. Szépségük és ápoltságuk megmutatására az illatszerek használatán kívül a fátyolviselés miatt csak a szemük hangsúlyozása adott lehetőséget. Arcukat kissé kipirosították egy púder-szerű anyaggal. Fogak tisztítására összezúzott gyöngyház, tojáshéj és faszén keverékét használtak, az ajak illetve a fogíny pedig festés nélkül is állandóan élénkpiros színű volt, mivel bételleveleket rágcsáltak.
Minden bizonnyal az ókori Kelet hölgyei ismertek olyan kozmetikumokat, melyek akkori alapanyagait a kozmetikai ipar a mai napig széles körben felhasználja, mint például a rizs-, árpa-, vagy mandulalisztet, a bóraxot és a halolajat.
Ezután a manikűr, pedikűr következett. Befejezésként az arc következett, mely igazán fontos volt a muszlim nőknél. Szépségük és ápoltságuk megmutatására az illatszerek használatán kívül a fátyolviselés miatt csak a szemük hangsúlyozása adott lehetőséget. Arcukat kissé kipirosították egy púder-szerű anyaggal. Fogak tisztítására összezúzott gyöngyház, tojáshéj és faszén keverékét használtak, az ajak illetve a fogíny pedig festés nélkül is állandóan élénkpiros színű volt, mivel bételleveleket rágcsáltak.
Minden bizonnyal az ókori Kelet hölgyei ismertek olyan kozmetikumokat, melyek akkori alapanyagait a kozmetikai ipar a mai napig széles körben felhasználja, mint például a rizs-, árpa-, vagy mandulalisztet, a bóraxot és a halolajat.
Érdemes említést tenni Al-Shirázi szír orvosról,
aki a 11. században élt. Művében –A házasság könyve– számos kozmetikumot, fog-
és szájápolási szereket is számbavett, melyek valósággal csodaszernek
számítottak jótékony hatásaik (súlyos bőrbetegségeket is eredményesen gyógyító
kenőcsök receptjei is le vannak jegyezve) miatt.
Vizsgáljuk meg más szempontból is a fürdő
szerepét a muszlim emberek életében. Már említettem, hogy nem csak a
tisztálkodás tekintetében fontos, hiszen a társasági élet fontos színtere volt.
A nőknek szinte a szabadság szimbóluma volt. A legszebb ruhájukat, legdrágább
ékszereiket vették magukra, mikor a közfürdőbe mehettek. Itt alkalmuk nyílt új
kapcsolatok kialakítására, találkozhattak barátnőkkel, nőrokonokkal,
ismerősökkel. A testi közelség miatt intim beszélgetéseket folytathattak.
Megtudhatták a legfrissebb híreket és pletykákat. Recepteket cseréltek, gyakran
tanácsokat adtak egymásnak gyermeknevelési és szerelmi ügyekben. Itt
készítették elő az asszonyok a házasságkötéseket is.
A gazdagabbak a pihenőhelységekbe akár
hivatásos táncost is hívtak szórakoztatásukra.
Régen ez volt az egyetlen lehetőség az
anyának, hogy a fiához illő menyasszonyt kiválaszthassa. Tanulmányozhatta a
lányok viselkedését és testi adottságait is. Szokás volt, hogy a leendő anyós
meny-jelöltje testét – annak női hozzátartozói jelenlétében – a fürdőben
szivaccsal és kefével megtisztogatta, így mérve fel, hogy nincs-e a lánynak
valamilyen testi hibája.
Az asszonyok megbeszélhették az esküvő
részleteit, beleértve a hozományt is – bár ez a férfirokonok ügye volt
hivatalosan – mégis az asszonyokat jelentős szerep illette. Az esküvőt
megelőzően fürdetőasszonyok szépítették a menyasszonyt (arusz-t), hiszen a
muszlimoknál is ekkor ékesítik fel legszebben a nőket.
Szíriában például ma is szokás, hogy a leendő
vőlegény (arísz) családjának nő tagjai elhívják a kiszemelt arát a hámmámba,
mert itt jól szemügyre vehetik, hogy minden szempontból megfelelő feleség
lesz-e a férfirokonnak.
Elmondhatjuk, hogy a hámmám hol mint pokol,
hol mint földi Paradicsom jelenik meg a középkori iszlám világ forrásaiban. Itt
a léleknek és testnek lehetősége volt a kifényesedésre, a megtisztulásra
éppúgy, mint vallásos szempontból elvetendő, erkölcstelen cselekedetekre. A
fürdő az egészségügy-szépségápolás helyszíne volt elsősorban, de fontos
szerepet játszott az emberi kapcsolatok ápolásában is. A muszlimok körében
azokban a középkori évszázadokban tapasztalhatjuk a fürdőkultusz
kibontakozását, amikor a keresztény Európában a személyi higiénia, a
tisztálkodás elhanyagolt és jelentéktelen területe volt a mindennapi életnek.
Forrás: Terebess Ázsia E-Tár,
Ambrus Attiláné Dr. Kéri Katalin, www.termalfurdo.net, www.ma.hu
Szép és jó, de a törökfürdővel így annyi csak a probléma, hogy egy az egyben lemásolták a rómaifürdőt, a vízvezetéket és a saját hagyományaikon kívül nem sokat tettek hozzá, szép fenn- és megtartása valaminek, mindenféle újítás nélkül.
ReplyDelete